11/19/2013

TIP SIHAT KE TANAH SUCI

Kod KP2  ***(BBT)


Harga : RM12 ( Harga pasaran : RM15.00 )

Pengarang : Mohd Sufian Sulaiman
Terbit & M/surat : 2012/132 hal.
Penerbit :
PTS Islamika S/B
ISBN : 978-967-366-153-4

 

Tip Sihat ke Tanah Suci

Haji adalah rukun Islam kelima. Tidak seperti rukun Islam yang lain, ibadat haji menuntut pelbagai bentuk persediaan yang menjangkau aspek harta benda, pengurusan masa, rohani, mental, dan fizikal secara menyeluruh. Ia bukan waktu bagi bersenang-lenang, membeli-belah, bersantai, ataupun berniaga, tetapi semuanya dipusatkan bagi menyatakan rasa kehambaan kepada-Nya.
"Safa dan Marwah itu ialah sebahagian daripada syiar agama Allah; maka sesiapa yang menunaikan ibadat Haji ke Baitullah, atau mengerjakan Umrah, maka tidak menjadi salah dia bersai antara keduanya. Dan sesiapa yang sukarela mengerjakan perkara kebajikan, maka Allah memberikannya balasan pahala, Dia Maha Mengetahui." (Surah al-Baqarah, ayat 158)

Bersenam menjadikan kita sihat. Kesihatan menjadikan kita berjaya. Ini adalah fitrah kehidupan. Dalam apa pun perkara, ia mesti berpandukan ilmu dan tip-tip daripada sumber yang betul. Terutama dalam urusan ibadat. Buku Tip Sihat ke Tanah Suci ini adalah sumber timely sebagai panduan untuk berjaya menerusi senaman yang betul.

KANDUNGAN : 
Bab 1  Cabaran adalah Ujian
Bab 2  Lautan Manusia
Bab 3  Persediaan Fizikal
Bab 4  Kebaikan Senaman
Bab 5  Komponen Kecergasan
Bab 6  Fasa Senaman
Bab 7  Kadar Nadi
Bab 8  Kaedah Senama
Bab 9  Kaedah Latihan Bebanan
Bab 10  Solat Satu Senaman
Bab 11  Pergerakan Haji
Bab 12  Senaman Haji
Bab 13  Lampiran Bergambar

Tiada ulasan: